Den viktige turlederrollen

Vi trenger dyktige turledere for våre mange arrangementer både sommer og vinter. Gjennom flere år er det opparbeidet mye bra erfaring og kompetanse. Styret har jobbet mye med dette i perioder og vi har utarbeidet en egen turlederbok som vi er skikkelig stolt av.
Den Norske Turistforening avdeling Nord-Østerdal har i helga arrangert «grunnleggende turlederkurs» i  Rausjødalen  – se bildet (Tolga Kommune) hvor de har en flott selvbetjeningshytte med 15 overnattingsplasser.
Gjennom 2 dager har det vært berørt punkter som risikovurdering, bruk av kart, kompass og GPS, formidlingsteknikker, førstehjelp, tidsberegning, tursekken ,utstyr og  mye mye mer. Interessant og spennende, og man får et grunnlag å vurdere seg selv som turleder samt få tips for å forbedre rollen.

Vi var representert, men ønsker oss flere som kan tenke seg å være turleder, enten det er for Barnas Turlag eller for de mer voksne. Helt sikkert er det at en god turleder øker turgleden!