30 års jubileum gammelveien Langodden-Barkald

Vi har i dag markert at det er 30 år sia at veien ble reåpnet! NSB (Norges Statsbaner) fylte grus over gammelveien først på 80 tallet, sikkert for å forsterke traseen. Gamle kulturminner var ikke prioritert som i dag. I 1996 ble det gitt lov til å lage en liten vei på fyllingene slik at en kom seg forbi på sykkel eller til fots 💪🏻🏃🏿‍♀️🚴

Gammelveien har blitt vedlikeholdt etter beste evne opp gjennom årene. Den legendariske vegvokteteren Torbjørn Sølna gjorde dette til sin veg de første årene og gjorde en kjempejobb i mange. De siste 10-15 årene er det vi som har tatt ansvar med å ta unna tre, høgge kratt, og bygget ny bru og klopper med mer på vår kostnad. Det har blitt gjort mye dugnad i år og i fjor med tanke på å fremstå i best mulig stand til 30 års jubileumet! 🏃🏿‍♀️🚴😀

Det er gledelig at veien blir brukt, både av turister, skoleklasser og lokal befolkningen. Mellom Bellingmo og Langodden er vegen i god stand. Lengst sør mellom Urstrømfossen og Barkald vokser kratt og skog voldsomt. Her er det behov for dugnad for å ta unna kratt og skog som spruter opp! Det går allikevel greit å komme frem hvis en tar tiden til hjelp, og f eks vil besøke Jutulhugget😀🚴🏃🏿‍♀️

Hyggelig dag med godt turvær og deilig servering i sola på Langodden Gard. Rundt 30 stk tok turen innom😀🏃🏿‍♀️🚴

Takk til de som tok turen, Langodden Gard for deilig servering og ikke minst til Grete Langodden som har orden på «sysakene» med å vise frem gamle møtereferat og rapport! Årene går fort, det var nok også Grete som hadde ideen til reåpning av gammelveien. Tusen takk Grete 💪🏻👏🏻👍

Forsidebilde: Rett sør for Langodden

Klopping med rekkverk utført mai 2026😀🏃🏿‍♀️🚴
Fra Kvisli og nordover 👍🏃🏿‍♀️🚴
Hyggelig med dyreliv og sykkel på sikker veg 🏃🏿‍♀️😀🚴
Ei flott gammel solid bru🏃🏿‍♀️🚴😀
Historia om gammelveien finner du underveis på turvegen 🏃🏿‍♀️🚴😀
Hyggelig i sola på Langodden med deilig servering og hyggelige samtaler 🏃🏿‍♀️🚴😀
Rett nord for tømmerrenna, ble kloppet og hugget mye her i 2025🏃🏿‍♀️🚴😀
Rapport fra 1996 etterat veien ble reåpnet 🏃🏿‍♀️🚴😀
Møtereferat april 1996 🏃🏿‍♀️🚴😀