Nok en turgåer med 500 turer!

Denne artikkelen er i sin helhet kopiert fra nettavisa Alvdal Midt i væla. Onsdagsturen er et tiltak dannet av Alvdal Revmatikerforening, Alvdal Pensjonistforening, Alvdal Helselag, LHL Avdal og Alvdal Turforening.

Onsdagstur­generalen nådde 500: – Målet mitt er tusen turer

LEDERNS TUR: Inge Rune Wahlstrøm (t.v.) fikk overrakt beviset på sine 500 deltakelser i Onsdagsturen fra en av de andre ivrige deltakerne, Hallstein Strypet. Foto: Lars Vingelsgård

LARS VINGELSGÅRD
E-POST: LARS@ALVDALMIV.NO TLF.: 410 44 573Publisert: 21 februar, 2024 12:24Oppdatert: 21 februar, 2024 14:08

I januar fylte Inge Rune Wahlstrøm 70 år. Onsdag hadde han et nytt jubileum, da han fikk asjetten som viser at han har passert 500 turer med Onsdagsturen.

Onsdagsturen fikk forrige uke sin første deltaker som nådde 750 deltakelser på Onsdagsturen. Denne uka var det organisatoren i Onsdagsturen som passerte en milepæl med 500 turer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

ANNONSE

Hallstein Strypet overrakte premien for anledningen, som Inge Rune pleier å overrekke til de som når 250, 500 eller 750 turer.

– Målet mitt er tusen turer, sier han. Jeg setter pris på å være sammen med dere, og ha denne sammenkomsten hver onsdag, sier Rune Inge Wahlstrøm.

MØTES: Denne uka var det 34 deltakere som gikk en tur, og deretter møttes på Taverna. Her er Gry Brandsnes (f.v.), Tone Eriksson, Hilde S. Dahlen, Unni Skaret Steien og Anne Grethe Kjeldsen. Foto: Lars Vingelsgård

Har gått for fullt inn i frivilligheten

Wahlstrøm har siden 2013 vært med på de aller fleste onsdagsturene, enten de har vært gått en hel time i samlet flokk, eller som det har blitt de siste åra, at man går det man vil og er i gang med kaffepraten i god tid før det har gått en time.

– Det har egentlig bare vært to onsdager siden oppstarten at det ikke har vært Onsdagsturen. En veldig kald dag de første åra etter oppstarten, og ved begravelsen til Kåre Dalen i 2018, som startet opp Onsdagsturen i Alvdal, sier han.

Dagens Onsdagstur-general Inge Rune vier mye av sin tid til frivilligheten i forskjellige former. Det startet med verv i revmatikerforbundet, og i dag er han leder i Alvdal revmatikerforening, aktiv i mye av frivilligsentralens arbeid og leder for Onsdagsturen.

Yrkeslivet sitt hadde han i Forsvaret, Politiet og i Bankenes betalingssentral. Han var også personalsjef ved Synnøve Finden i Alvdal, før han opplevde å bli ufør.

– Den gangen møtte jeg veggen, og måtte slutte å jobbe. Da gikk jeg heller inn på å jobbe for frivilligheten, og det gir meg veldig mye å se at jeg gjør noe for andre som jeg føler andre setter stor pris på, sier han.

– Bruker ikke tid på bekymringer

Grunnen til engasjementet i revmatikerforeningen kommer fra egen opplevelse med muskel og sjelettsjukdom.

– Jeg har fibromyalgi, som kan gi dager med smerter i hele kroppen. En dag kan være bra, og en annen kan være et helvete. Men trening og riktig kosthold holder det litt i sjakk. Trening i varmt vann er veldig bra, sier han.

I dag har han en klar filosofi om å se framover og ikke holde på bekymringer.

– Det er frivillighet som er artig å drive med, og motiverer meg. Jeg fokuserer på det jeg kan gjøre for andre, i stedet for å sette seg ned og synes synd på meg sjøl. Jeg bruker ikke et sekund på å bekymre meg, for gjør en det blir en fort gammel og ødelagt. Du får ikke gjort neo med det som har skjedd, så det er bare å legge vegg. I stedet må en hele tiden stake ut kursen og ro på i den riktige retningen, sier Inge Rune.

20 personer har passert 500 turer

Per februar 2024 er det disse som har gått over 500 turer med Onsdagsturen.

• Inge Mortensplass 751
  • Åsmund Samuelshaug 728