Åpning av Taubanen

Vi har lastet inn artikkelen under fra september 2019, som er en forhåndsomtale av selve åpningen som skjedde 20. september 2019. Daværende ordfører Johnny Hagen stod for åpningen mener vi å huske:

Avduker taubanehistorie i ord og bilder – Alvdal midt i væla

Initiativtakerne Anders Dølhaug og Stein Vardenær startet for tre år siden opp med planer om å gjenskape en bit av taubanehistorien gjennom Haustdalen. Monumentet med to taubanebukker, vaiere og kibber stod klart i fjor høst, og nå er flotte informasjonsskilt klargjort for høytidelig avduking.

Av Ole Sylte Heggset

– Vi er vel den siste generasjonen som husker taubanen i drift, sa Anders, da de to ble intervjuet i alvdalmiv.no i oktober 2017. Nettopp det var nok drivkraften og etter mye dugnadsinnsats kom to autentiske taubanebukker med vaiere og kibber på plass inne ved den populære Taubanehuken bak Malenåsen i Haustdalen.

Oppføringen av monumentet som har fått navnet «Taubaneminner» ble høytidelig markert den 8. oktober i fjor, og over 100 interesserte møtte opp. Nå rager taubanebukkene i landskapet, og blir godt lagt merke til der de står kloss inntil den populære ski- og turløypa.

Trengte ei historietavle

Men, monumentet trengte også litt historiefortelling, fant de to ildsjelene ut. Snart var nye søknader om støtte skrevet og med god hjelp fra gruvehistoriker Arild Alander fra Musea i Nord-Østerdalen, samt Historielaget Frederiks gave, ble skilting finansiert.

Verdifull støtte er gitt fra blant annet Sparebankstiftelsen Hedmark og Alvdal kommune, og sammen med tidligere støtte fra så vel privatpersoner som lokale banker, er det gjenskapt en helhet som bør kunne tiltrekke seg både unge og eldre.

Nå er det klart for avduking av ei flott informasjonstavle om den særegne gruvehistoria gjennom Haustdalen. Hovedtavla er allerede oppe inne ved Taubanehuken og i samråd med Anders og Stein ble dato for avduking av informasjonsskiltene planlagt.

Dessverre ville det seg slik at ikke begge de to ildsjelene skulle få oppleve avdukingen av monumentet. Anders Dølhaug gikk brått bort den 7.august i år, men arbeidet helt til sin siste dag med prosjektet.

Alle er velkomne

Livets gang er brutal, men Anders og Stein har begge fortjent at mange tar turen inn i Haustdalen når skilttavlene avdukes fredag 20. september.
– Ja, vi ønsker selvsagt alle velkomne og foruten avdukingen byr vi på kulturelle innslag ved Jon Ola og Berit Margrete «Bele» Kjølhaug. I tillegg blir det selvsagt både sprudlevann, kaffe og kake til alle som tar turen, forteller Stein Vardenær.

Historielaget Frederiks gave er arrangør og det oppfordres om at folk er ute i tide. Spesielt ønsker vi at eventuelle uføre og handikappede møter opp tidlig. For disse blir det skyss å få fra krysset ved Kloppbekkmovangen på Midtsetra, men det er da viktig å møte tidlig, senest en halv time før arrangementsstart. Se egen annonse mer informasjon.

INFORMASJONSTAVLE: Med historiske motiv og tekst illustrerer den nye informasjonstavla mye av livet under driften av den 34 km lange taubanen mellom Folldal og endestasjonen på Rørosbanen nord for Steia på Alvdal. Verdifull historiefortelling som vil gi trimturen vinter som sommer en ekstra dimensjon, både for små og store. Foto: Ole Sylte Heggset.