Onsdagsturen 15 år!

For 15 år siden startet det lokale helselaget, pensjonistforeninga, revmatikerforeninga, turforeninga og LHL, med Kåre Dalen i spissen, Onsdagsturen. Onsdag 3. juni ble det feiret de jubileum.

Den ubestridte onsdagsturgeneralen, Kåre Dalen, gikk i 2005 i bresjen for å starte et helsefremmende tilbud som munnet ut i Onsdagsturen. I 13 år, fram til han døde i 2018, ledet han Onsdagsturen med stort engasjement for folkehelsa. Etter hans bortgang tok Inge Rune Wahlstrøm over som leder.

– Det falt seg litt naturlig ettersom vi jobbet en del sammen. Uten Kåres engasjement vil ikke Onsdagsturen vært det samme. Han ville vi skulle føre Onsdagsturen videre, og nettopp det gjør vi – i Kåre sin ånd, forteller Inge Rune Wahlstrøm under 15-årsjubileet.

– Jeg synes det er veldig ålreit å bidra. Man ser hvor mye det betyr for andre og det gir meg mye å se at andre trives med Onsdagsturen. Jeg er pensjonist og da har jeg tida til å bidra, fortsetter Wahlstrøm.

Viktig møteplass

En av Onsdagsturen formål er å fremme folkehelsa. Wahlstrøm mener at kaffekoppen og samtalene etter turen er 95 prosent av poenget med Onsdagturen.

– Trim er viktig, men det kan også gjøres på egenhånd. Etter min mening er det sosiale aller viktigst med Onsdagsturen, mener han.

Nesten 100 000 kilometer

Siden oppstarten for 15 år siden har godt over 400 person gått minst en onsdagstur, og til sammen er det gått ca 24 500 turer. Det tilsvarer 2,5 ganger rundt jorda med totalt 98 000 kilometer.

Torbjørg Bjørn gikk ikke onsdag, men hun har uansett utrolige 693 onsdagsturer bak seg. Jarle Bråten har 592 og Inge Mortensplass har 581 onsdagsturer.

Det gjennomsnittlige oppmøte er på 35 personer og på det meste har de vært 59 turgåere på en tur.
  – Det er rett og slett imponerende, legger Wahlstrøm til.

3. juni: Teksten og bildet er i sin helhet hentet fra nettavisa Alvdal Midt i væla sin artikkel i dag etter tilatelse. Vi sier tusen takk, og anmoder alle om å tegne abonnement! mvh Johan Ragnar/styreleder i Alvdal Turforening,