Onsdagsturen 750 X !!

Fra nettavisa Alvdal Midt i væla har vi fått lov til å kopiere denne artikkelen. En utrolig sterk historie. Onsdagsturen er et fellestiltak med foreningene Alvdal LHL.. Alvdal Pensjonistforening, Alvdal Helselag, Alvdal Revmatikerforening og Alvdal Turforening.

HEDRET FØRSTEMANN: Inge Olav Mortensplass (på gul stol) fikk en ekstra oppmerksomhet fra Onsdagsturen denne uka, etter å ha nådd en ny milepæl som førstemann. Foto: Lars Vingelsgård

LARS VINGELSGÅRD
E-POST: LARS@ALVDALMIV.NO TLF.: 410 44 573Publisert: 14 februar, 2024 21:15Oppdatert: 14 februar, 2024 21:18

Inge Olav Mortensplass passerte denne uka 750 deltakelser på Onsdagsturen. Det tilsvarer en tur hver onsdag i 14,5 år.

Mortensplass er i dag 82 år gammel, og begynte deltakelsen i 2006, like etter at han ble pensjonist fra jobben ved «kommunekassa» i Alvdal kommune.

Artikkelen fortsetter under annonsen

ANNONSE

Siden har han vært med de fleste uker, og han synes det er en fin måte å få viktig mosjon på.

– Jeg begynte i 2006, så jeg har gått i 17,5 år nå. Det er godt å ta seg ut en tur, og treffe folk. For noen år siden gikk vi lengre turer, nå er de litt kortere, sier Inge Olav.

750 TURER: Inge Rune Wahlstrøm som er leder for Onsdagsturen, overrakte en tursekk med noe godt i til Inge Olav Mortensplass for sine nå 750 deltakelser i Onsdagsturen. Foto: Lars Vingelsgård

Imponerende statistikk

Siden juni 2005, da den første Onsdagsturen ble holdt, har det vært omkring 970 onsdager. Dagens turgeneral for Onsdagsturen, Inge Rune Wahlstrøm sier det er imponerende å tenke på at Inge Olav Mortensplass nå har deltatt hver onsdag i 14,5 år.

– Det er litt av en prestasjon. Inge Olav er nå historisk, som den første som når 750 turer, sier Wahlstrøm.

For det fikk han en ekstra premie, en god tursekk med spekemat og flatbrød.

Kuldegrense på -30

Inge Olav Mortensplass prøver å være med så ofte han kan gjennom hele året.

– Men blir det under tredve kuldegrader er det ikke godt å ta seg fram. Da får jeg ikke start på bilen, for å kjøre de kilometerne ned hit til Taverna fra Sjulhus hvor jeg bor, sier han.

Når han ikke er med på onsdagsturen passer han på å være i aktivitet, blant annet med vedlikehold hjemme.

– Jeg rydder snø om vinteren og slår plena om sommeren. Så er jeg på hytta i Sølndalen, sier han.

Flertallet av deltakerne på onsdagsturen i Alvdal er pensjonister.

– Siden første onsdagsturen kjenner jeg jo at jeg blir eldre. Jeg hadde et par operasjoner for ti år siden, men jeg trengte ikke ta mye pause fra Onsdagsturen, for jeg ble bedt om å gå mest mulig. Det blir litt tyngre med åra å komme seg ut, særlig om vinteren, sier han.

Onsdagsturene ble startet i 2005, med Kåre Dalen i spissen.

– Av de som var med da jeg begynte på onsdagsturen, er borte alle sammen. Heldigvis kommer det nye til, sier Inge Olav.

Og hans råd de som vil inn på den gjeve, og foreløpig korte lista over 750 deltakelser, er forholdsvis enkelt.

– Det er bare å møte opp og gå tur. Det er hyggelig å være her, med kaffe og sosialt samvær, sier han.

Onsdag kl 10.00 hele året med oppmøte på Taverna. Imponerende.