Påskebrev 2020

Vi skrev i påsken 2020 hele 9 såkalte «Påskebrev», med stort og smått fra Alvdal Turforening sin virksomhet. De ble skrevet på Facebook fra palmesøndag til 2. dag påske. Vi har limt i alle artiklene her på hjemmesiden, kopiert over fra Facebook. Vi har ikke tatt med bilder av tekniske årsaker. Vi ønsker deg god lesning!

PÅSKEBREV nr. 1 av 9 🐥
Vi vil hver dag frem til 2. påskedag lage til et «påskebrev» relatert til vår virksomhet i påska😊
Det meste er nok kjent for de fleste, noen nye innspill kan bli lansert og vi håper ikke minst å gi innspill på å prøve seg i et nytt turområde i påska eller senere👍
I dag: Våre eminente løypekjøre! Olav Magne Samuelshaug ( 52 år ) er hovedløypekjører. Han er ansatt i Alvdal Idrettslag, vi leier ham på timebasis. Er vaktmester på
Alvdal IL sine anlegg….
Olav Magne er utdannet både som agronom og mekaniker, og han driver som gardbruker m.m. ved siden! Det er en viktig jobb å
være maskinfører. Svært kostbart maskinutstyr (SPORIL kostet kr 2,6 millioner) må tas hånd om og det er særdeles kostbart å reparere, noe som vi prøver å unngå til det ytterste!
Hver sesong koster løypekjøringa en halv million kroner medregnet avskrivninger (verditap) 💰
Det er Olav Magne og Audun som bestemmer om det er nok snø til å preppe med maskin eller snøscooter.
Audun Eggset (67 år) jobber som «2. pilot».
Han var jo som kjent hovedmaskinfører før, gikk av som pensjonist til nyttår, og jobber som «2. pilot» 2-3 økter i uka, avhengig av behovet.
Begge to er svært viktige for oss og svært sentrale i våre skiløypetilbud 👍
Vi ønsker god påsketur i løyper preppa av SPORIL og med Olav Magne eller Audun som stødig sjåfør 😍Se mer

Alvdal Turforening – Startside

Påskebrev. 2 av 9. 🐣 SAVALEN med mye mere attåt 😍 👍 I dag har jeg gleden av å fremheve et av våre flotte turområder i Alvdal.Sørenden av Savalen,Lomsjødalen Gardvikåsen og Rødalen.Vår alles kjære Sporil med sine eminente sjåfører kjører flotte skiløyper her og.Mulighetene er mange :Parker ved nausta og ved veien som går opp til Nausterdalen.Her vil du finne spora til Sporil ved sjølandet som da ender ved Finktrøvangen😀Vil du ?Følg løypa som går opp i Lomsjødalen ved Sandvik…a,eller stopp dra fram isborren,pilken og dra opp ei Savalrøe eller to👍Blæs det?Gå skogsløypa opp i Gardvikåsen stopp ta ei pause i den flotte gapahuken eller bare følg spora til Sporil.Du vil da komme inn på løypa som går ut i fra parkeringsplassen ved Storstrømvangen.Nå åpner fjellet seg med nydelige fjell på alle sider.Mulighetene er mange.Rødalshøa,Veslemasjøen,Søgaardsvange,Jervheim bare for å nevne noen.😀Så kjære skifolk har du vært her i dette området før eller har lyst til å oppleve det anbefaler jeg det ,og velkommen er du/døkk. Påskehilsen fra Else Helen,styremedlem i Alvdal turforening👍

Alvdal Turforening – Startside

Påskebrev nr 3 av 9🐥 🐣I dag TAUBANEHUKEN – Malenaåsen på Haustdalen – Norge🇳🇴 . Alvdal har 16-17 flotte turgapahuker som er åpen for allmennheten👍 Alle har sin sjarm. Taubanehuken er unik og må oppleves😊 med egen ovn, mini vedskål, egne grillspyd, gode sittebenker mm., kan lukkes igjen og flott utsikt mot Tjønnåsten og Sølnkletten på gode værdager👍 Kort å gå fra Midtsetra, og ikke minst for eldre og funksjonshemmede som kan bli kjørt helt frem på sommerføre ! Gapahuken har s…itt navn fra taubanen Folldal – Alvdal ( 1906-1967) med sine 333 bukker på hele turen. En minitaubane med to bukker og informasjonstavle ble reist i fjor om taubanehistoria rett ved siden av gapahuken 👍 Vi anmoder om å besøke stedet uansett årstid – det øker turgleden😊 Vinterstid er det mange som går «Åsan rundt» runden. 9,9 km uansett hvilken vei en går ! Flott terreng , passering gjennom setergrendene Midtsetra og Gammelsetra krydrer turen ekstra 😍 Trimkassa i Malenaåsen er godt besøk med over tusen navn i boka hvert år 🏃🏿‍♀️ God tur til Taubanehuken!

Påskebrev nr. 4 av 9.🐣
Hauståsbua er vår lille stolthet og naturperle i nærområdet av Alvdal sentrum. Bua har en lang interessant historie, og var tidligere «Halvorsbu» (handelsbu) på Plassen. Det var Anders Sørhuus som kjøpte tømmerbua til hytte og flyttet den til Hauståsen i nærområdet sitt rundt 1940. De fleste vet sikkert at Alvdal Turforening arvet bua etter Anders sin datter Astrid, og Embret Mellesmo. Bua var da i relativt sliten forfatning, men takknemlig vi var lurte… vi likevel på hva resultatet ville bli. Takket være dyktig og kreativ håndverker Svein Olav Nymoen som så mulighetene, i stedet for begrensninger og vanskeligheter i prosjektet. Med han som motoren til grov arbeidet, pluss flinke folk som velvillige stilte opp til dugnadsinnsats, ble «smykket» en realitet. 14 oktober 2018 var det offentlig åpning med ca. 140 frammøtte gjester her!! Nå i desember 2019 er også skogsområdet blitt ryddet, slik at vi herfra nå har en fantastisk utsikt over den flotte bygda vår. Det er kort gangavstand hit, hvor den enkleste veien er fra vedplassen til Alvdal Aktivitetssenter ved Kattmoen ovenfor Sjulhusveibommen. Bua står ulåst så alle kan gå inn, og det er bålpanne ute som kan benyttes. Utedo er det også her om man skulle ha behov for det. Mange tar turen hit, og Sjulhustunet barneskole er flinke til å besøke stedet. Vi ønsker også nye turgåere hit velkommen til vår lille stolthet og utsiktspost. God påske fra Hauståsbua.🐥

Påskebrev nr 5 av 9 🐣. TURFORENINGAS FAR – Sigurd Thoresen😊
Ideen og realisering av Alvdal Turforening var det Sigurd Thoresen som stod bak 👍. Alle kjenner Sigurd som en trivelig og omgjengelig kar med gode kreative evner og flink til å få med seg andre som vil gjøre noe for fellesskapet👍 Foreningen er 40 år i jan 2021. Det var Sigurd som så behovet for noe annet enn en snøscooter som kun fungerte på gode dager og kunne rendyrke løypekjøringa i en egen forening👍 I januardag…ene for snart 40 år sia ble det gjort svært mye bra arbeide av mange med Sigurd i spissen.
Det var en revolusjon når BOMBI-løypemaskinen kom til bygda i mars 1981. Det ble samlet inn og lånt penger, godt hundretusen kroner til maskinkjøpet som var en stor sak i bygda! Som en del av dannelsen av Alvdal Turforening ble det arrangert fellestur til Sollia med start i Sølndalen med 70 deltakere!! Etter denne tid har det skjedd svært mye positivt for Alvdal Turforening og det vil bli ei svært stor bok når forenings historie en gang skal omtales ! Hurra for Sigurd 😊

Alvdal Turforening – Startside

Påskebrev nr. 6 av 9. 🐣 I dag TURFORENINGENS leder; Johan Ragnar Eggen . JR har vært leder i en årrekke, har 4 egne barn med Marian pluss Alvdal Turforening! 😊 I det meste som skjer og har skjedd i foreninga har JR hatt en finger eller to med i saken. Han kunne sikkert vært flinkere til å delegere, i foreningslivet hvor det skjer mye på kveld og helg kan det være like greit å gjøre en god del ting selv for å få ting gjort! 👍 Stadig blir prosjekter rodd i land som f.eks. Hau…ståsbua og SPORIL løypemaskin i senere tid. JR er en naturelsker hele året. 😍Turbegrepet har blitt utvidet under hans ledelse med lokale turer i nærmiljøet med historiske, geologiske, botaniske turer/tiltak og «bli kjent» turer til steder, høl og topper! Det er mye glede i å gå på tur! 👍 Utenlands har det også vært turer i fire verdensdeler med bl.a 2 turer til Kilimanjaro i Afrika med sine 5895 moh. 🏃🏿‍♀️ Hovedoppgaven til AT vil og skal alltid være oppkjøring av skiløyper og disse krever mye ressurser. JR og styret lanserte for noen år siden begrepet «Alltid noe å glede seg til med…… Alvdal Turforening». 😊 Alvdal skal være et hyggelig sted å bo og besøke, og AT sine tilbud hele året skal være en liten del av dette for den som ønsker det.
JR er ganske tålmodig, raus, tåler å svelge en kamel eller to, men gir aldri opp. Flink til å takle folk i alle situasjoner, og mener at livet er fort kort til å være sur og irritert over det en ikke får gjort noe med! Det aller beste med å være leder i Alvdal Turforening er å være vertskap på Allmannstua. Når små unger har tatt turen opp og står med store øyne foran disken og lurer på hva de skal kjøpe, ja da opplever en mye glede! 😍
Vi takker Johan Ragnar for jobben så langt…….. og ser frem til neste tur!😊
Styret i Alvdal Turforening (uten JR)

Påskebrev nr. 7 av 9. 🐣
Truging er blitt et populært og godt alternativ til ski, og stadig flere kommer seg ut i naturen på denne måten.
På truger kan man gå nesten hvorsomhelst og på hvilket som helst slags føre.
Trugene som er på markedet idag er lette og gode å gå med. Med staver i tilegg kommer man seg relativt raskt av gårde i ulendt og bratt terreng. Stavene bør være 10-15 cm kortere enn skistavene og ha store trinser.
Med en slik utrustning er det lett å navigere med …sekk og annet utstyr uansett terreng.
På hardt, skavlete og isete føre er truger et must, da det under de hengslede skoene finnes skarpe brodder som gir ekstra godt feste. Noen truger har også en hælbøyle som kan smettes under hælen når man går oppover bratte partier i terrenget
Skal man langt av gårde, så er skia selvfølgelig førstevalget, men har man tenkt seg på en nærliggende topp der det er bratt og kronglete så er truger absolutt et alternativ.
Det finnes nå mange trugetråkk rundt om i bygda. Når det først er gått opp et trugetråkk så blir det alltid lett å gå der for nestemann.

Tips for trugeturer:
Opp til Hauståsbua er det hardtråkket i hele vinter både med truger og til fots og vidre over Hauståsen ned til Sørhustrøa.
Fra Nysetra og opp til Kvannberget, årets «En på topp» er det tråkket tydelige trugespor.
Fra Nyeggen og opp til Storfjellet er det tråkket tråkket trugespor
Fra krysset ved Kveberg bru på vestsiden er det tråkket trugespor opp til Lauvåsen
Fra Oddvangen (Kvebergsvangen) er det et meget godt trugetråkk opp til Bjørnåsen og over til Homla.
Fra Kvebergsvangen øvre er det et trugetråkk opp til Høgåsen langs turstien til Tylldalsbua.
Fra Sandeggen og opp til toppen av Baugsberget og videre ned til hyttefeltet er det tråkket med truger.

God trugetur!

For nærmere info kontakt Bjørn Langleite på 982 55 965

Alvdal Turforening – Startside

Påsebrev 8 av 9🐣I dag fra HAUSTDALEN💛 Er så heldig å få skrive om Haustdalen og dens ski/turmuligheter med milevis av løyper⛷Starter ved Litrøa (øvst oppi Lian i bygda) der du kan gå skogsløypa (supert hvis sterk vind)opp til Gammelsætra eller motsatt vei forbi Utsikten selvfølgelig. Bare å fortsette løypan men også parkeringsmuligheter på Gammelsætra og oppå Åsan. Finfin løype rundt Malenaåsen og Høyåsen også med mulighet for en svipptur oppom Høyåsen med utsikt. Fint å unne… seg en god kvil i tidligere omtalte Taubanehuken.☀️. Bare å følge Sporil’s spor videre ned mot Hausta og Langsætra (også med parkeringsmuligheter). Her byr Sporil på flere muligheter, en super runde i delvis skogsterreng rundt Haustsjøen eller man kan følge spora til høyre ved Trøengvangen og gå Gamle Folldalsvei med nydelig utsikt og gjennom flotte bjørkealleer👍om Vissmanntjønna og inn på løypa igjen øvst på Svartåsmyra. Da er det ikke langt opp på Reinslia og dens panorama til Rondane. Tur oppom Storskardvola gir et storslagent syn for øyet. Folldal Turlag kjører også opp på Reinslia så muligheter for å komme seg til Grimsbu også. 😎Runden runder om Reinslisætran og Fisklaustjønna og du er inne på løypa att om sjøen.👍 Også mange fine avstikkere man kan ta fra løypan. Oppom Kvitvola fra Gamle Folldalsvei, kan også følge Volan bakover helt til Storskardvola. Fin runde å følge Gamle Folldalsvei bakom Vissmannkletten og Storskardvola og innpå løypa att ved Reinslia. Kan også kjøre Sølndalen og Kjæmsjøsæterveien med parkeringsmuligheter slik at fine runden om Reinslia gir muligheten for de fleste. Haustdalen har mange…….og lange runder å by på så velkommen alle sammen⛷. Korona har satt sitt preg på påskeutfarten denne påsken og Alvdal Turforening føler med alle Dere som ble tvunget til hjemmepåske og håper vi ses til neste år💛…Men…Alltid noe å glede seg til med Alvdal Turforening! Og vi gunner på videre, Sporil er ung og ivrer etter å sette sine spor⛷Påskehilsen fra stolt varamedlem i Alvdal Turforening Brit Iren Stormoen🐥

Alvdal Turforening – Startside

Påskebrev nr 9 av 9. 🐥 SKILØYPER og «nogo åttå».
Løypekjøringa går mot sesongslutt. Sesongen har vart i halvt år nå og det er bra vi har ulike årstider! 👍 Vi føler at det har vært en god skisesong med mye snø allerede midt i november måned. Langvarig høytrykk har vi ikke hatt veldig mye av i vinter, mye blåst og vind har gjort at løypene ikke har stått lenge om gangen. SPORIL løypemaskin er en suksess og var en riktig investering slik verden ser ut nå med mye høyere Eurokur…s og alt rundt Korona epidemien mm. SPORIL kostet jo 2,60 mill NOK og det er veldig mye penger for oss. 😊Det er en god nyhet å meddele at ALLE 999 løypelodd nå er solgt👏🏻,dette er en viktig brikke av den totale finansieringa. Vi ser TUSEN TAKK til 175 loddselgere over hele bygda og til loddkjøpere over hele Norge faktisk! 👍 Både medlemmer, brukere og sympatisører var med på store dugnaden som selgere. Vår hovedoppgave vil og skal være oppkjøring av skiløyper, og det er å håpe at vi fremover også vil glede både bygdefolket og turister med flotte skiløyper flere steder i bygda.⛷
Vi starter opp barmarksesongen med TI PÅ TOPP, UKAS STI og TRE PÅ TOPP fra 16. mai. Stolpejakt mm kommer utpå sommeren i samarbeid med bl.a. Alvdal Helselag. 😍Vi vet ikke hva som skjer med fellesturer utover, her må vi vente hva sentrale helsemyndigheter bestemmer ang Korona epidemien.
Vi takker deg for at du har lest våre påskebrev. Det som er omtalt er bare en bitteliten del av vår virksomhet. Vi kunne nok laget et nyhetsbrev hver dag hele året dog så er det nok best å komme seg ut i skog og mark og ikke bare sitte å lese ved dataen!😊
Ha en god april og vår!😎

Alltid noe å glede seg til med…………………….Alvdal Turforening

For styret – Johan Ragnar Eggen -leder