Stolpejakten 2022 i gang!

For 6.gang har vi gleden av å invitere til STOLPEJAKTEN i Alvdal.

Opplegget går ut oktober måned. Totalt 40 stolper i Alvdal Sentrum. Tilbudet er gratis. Også i år i samarbeide med Steien Helselag. Alvdal Kommune er med som økonomisk bidragsyter.

STOLPEJAKT appen kan tas ned fra nettet – de fleste bruker den. For den som vil bruke papirutgave så finnes det i butikkene i Alvdal sentrum samt bensinstasjonene med mere.

Vi kopierer inn artikkel fra nettavisa Alvdal Midt i væla:

STOLPEJAKTEN 2022. Enhver bygd med respekt for seg selv har tilbud om Stolpejakt.

I fjor ble det registrert over 30 000 stolpebesøk i Alvdal, og fra lørdag 11. juni kan man igjen jakte stolper i sentrum.

Det er seks år siden Stolpejakten for første gang ble et aktivitetstilbud i Alvdal. Stolpejakten går ut på å finne stolper sentralt plassert i ulike kommuner. Fra og med lørdag kan alvdøler og gjennomreisende jakte 40 stolper i og rundt Alvdal sentrum.– Stolpejakten er ekstremt populært, sier Johan Ragnar Eggen.Han viser til at det i fjor ble registrert over 30 000 stolpebesøk i Alvdal, noe som er dobbelt så mange som året før.– I fjor så jeg stadig folk som lader bilen og jakter stolper i mellomtida. Jeg så også mange turister på Steia på leting etter stolper, fortsetter Eggen.

Alvdal idrettslag ved o-gruppa og Alvdal Turforening er teknisk arrangør, mens Steien helselag er med som samarbeidspartner for tredje året på rad. I tillegg gir kommunen midler til tiltaket.– Dette er et tilbud for alle aldre, og helt i tråd med det helselaget jobber med, konstaterer Jorunn Brandsens i helselaget. De jobber med forebyggende helsearbeid for alle fra 0 til 100 år. Brandsens framsnakker Stolpejakten og mener det kan være en gulrot for mange.– Stolpejakten kan være sosialt og en motivasjon for å komme seg opp fra godstolen, sier hun.

Brandsens og Eggen oppfordrer alle til å komme seg ut og jakte stolper.– En hver bygd med respekt for seg sjøl må ha Stolpejakten, sier Eggen.

40 stolper som kan jaktes på. Hver stolpe er påtrykt en bokstavkode og en QR-kode. Det finnes papirkart tilgjengelig, men de siste årene har de aller flest brukt telefonen til å registere stolpebesøk. Stolpene står ute fram til 31. oktober.

Vi har veldig mange flinke aktører i Alvdal som legger til rette for aktivitet, og Stolpejakten et et supliment hvor man går gått en nærtur, avslutter Brandsnes.Å bevege seg og bruke kroppen gir glede, bidrar til overskudd og bedre konsentrasjonsevne og er en investering i fysisk helse.

Bilde: STOLPEJAKTEN: Jorunn Brandsnes i Steien helselag og Johan Ragnar Eggen i Alvdal Turforening. Foto: Alvdal Midt i væla.