Ti på topp 2021 og topp nr.400!!

TI på TOPP 2021. I jubileumsåret for 40. gang.

Alvdal har et mangfold av topper som er både sentrumsnære, fine koller og bratte, litt mer krevende stigninger. Av totalt 399 topper så langt har vi hatt ca. 360 ulike toppmål spredt over Alvdal, Tynset, Folldal, Kvikne, Rendalen og Tufsingdalen. Den mest kortreiste toppen er Prestgardshaugen ved prestgar’n som var topp nr. 100.😃 Turforeningens leder Johan Ragnar topper statistikken og har gått samtlige 399 toppturer og gleder seg til å ta fatt på årets topper. Hakk i hæl følger Erling Steigen som er like klar for topp nr. 380👍

Johan Ragnar’s Topp 3-topper er Kvitvola, Kyrkjekletten (med hatt på toppen) og Atnglupen som faktisk har flaggstang på toppen, med nytt flagg i 2020🇳🇴 Episoder som sitter godt er da Johan skulle sette opp skilt og tang på Veslesølnkletten en midtsommerkveld. Som den fjellfanten han er bruker Johan alle døgnets timer, det led mot midnatt og på denne turen var det sterk vind. På siste platået før toppen ble vinden så sterk at han måtte ned på alle fire og krabbe siste biten opp på toppen-skilt og tang skulle opp.. Som om ikke været var nok så ser Johan da skiltet sku opp at han hadde tatt med feil skilt. Men tanga ble hengt opp, og en tur ble til to👍 Historien forteller også om en tur til Prekestolen i samme ærend, ikke en liten kveldstur det. Da han kom hjem fra turen oppdager han at han har glemt å henge opp tanga så nok en tur 2. Så alt for Turforeninga altså💪🔝 Erling’s Topp 3- er Kolletholen, Sølnkletten og Digerkampen. Kolletholen i Folldal, er liten i terrenget men overrasker med en formidabel utsikt til Rondane, Snøhetta, Alvdal vestfjell og Folldal med sentrum. Erling minnes en høsttur til Breisjøkinn. Svigermor Oddny var òg en ihuga Ti på Topper og var med. Tanga var så spekt så Erling måtte varme den før den kunne brukes❄️

En høstdag i 1994 klippet han årets siste topp i Sølndalen. Dagen etter var det møkk-kjøring for bonden. Erling var uheldig, fikk møkktanken over ryggen og ble alvorlig skadet🍂. Men Erling sier toppturene i -95 ble en stor motivasjonsfaktor og viktig i opptreningsfasen.

💪 Gutta fremhever tur-og naturgleden som sin største motivasjonsfaktor. HVER TUR ER EN GLEDE😃 Og ikke minst blir man godt kjent i bygda, og bygda rundt. Fantastiske opplevelser med dyreliv, og ikke sjelden finner man også kadaver. Turene samler familier på tvers av generasjoner, ma blir kjent med nye folk og er ikke minst helsebringende og avstressende. Og naturen er døgnåpen💚

Pandemien satte oss litt tilbake…men planen er og vi håper på salg av Ti på Topp-kort fra torsdag 27. mai på Alvdal Bok-og Papirhandel -vi håper den er åpen igjen da. 👍🤗 Så da satser vi på å være klare for årets jubileumssesong og første fellestur og Ti på Topp nr. 400 som er Lauvhaugen på Haustdalen søndag 30. mai. 👍 Ellers er det Blårandfjellet og Sølnkletten som er de to lengste turene i jubileumsåret. ⛰ Sommer-og høstfolder er rett rundt hjørnet👍 Det gledes til å se dere og ønsker alle en fin-fin sesong🚶🚶‍♀️🏃‍♂️🏃⛰

ALLTID NOE Å GLEDE SEG TIL MED ALVDAL TURFORENING🤩

Styret i AT v/Brit Iren