Tronholt tårnet.

AT har hatt mange gode prosjekter de siste årene. Hauståsbua , Tylldalsbua, Turveg for ALLE  til Høgåsen, Siktskive på Store Sølnkletten i fjor og  nyeste prosjekt «Sikker turveg til «Tronsåfossen»  med  åpning 20. mai i år.

Vi jobber nå med prosjekter for år 2025. Helt uventet har det kommet mange innspill på at nå er det Tron og 1666 moh som må prioriteres.  Styret synes dette er en kjempegod ide. NTUI miljøet i Trondheim er tom for prosjekter i Trondheim og har tegnet Tronholt tårnet på toppen av Tron.

Her vil det bli servering av kaffe, middag og kveldsmat fra mars og ut oktober måned. Helt øverst i tårnet vil det være 7 dobbeltrom for den som vil overnatte og oppleve en helt spesiell soloppgang. Hele tårnet vil gå rundt med 13 omdreininger hver dag. På Tynset sia vil  omdreiningen skyte fart, på Alvdal  vil  farten bli svært lav. Det vil også bli laget en steintrapp fra Troinfjellveibommen og rett opp til det kiosken og det nye Tronholt tårnet.

Veldig gledelig er det at samtlige grunneiere i Tron er veldig positive til prosjektet. Tradisjonelt sett er det jo kjent for å være sterke meningsutvekslinger i Tron, flott at det her ble full enighet. Telenor er positive også, og  er glad de får nye naboer.

Styret i Alvdal er sikker på at Tronholttårnet vil gi gode penger i kassa som kan brukes til drivstoff for løypemaskina SPORIL.

Vi er kommet langt i finansieringen. En par runder til med en SPLEIS kampanje samt positivt svar fra Alvdal Kommunestyre i aprilmøtet gjør at vi starter opp i juni måned.  Planlagt åpning er 1.april 2025 slik at en er klar til påska og vårsesongen.

Vårt slagord «Alltid noe å glede seg til med Alvdal Turforening» slår ikke feil.

Bilde: Slik blir det nye Tronholt tårnet: Bilde:; NTNUI – avdeling Tronsheim.