Alltid innerblink med påskemåneskinnstur i Vestfjella!

Kveldens og nattens måneskinnstur fra Atndalen over Breisjøseter Turisthytte til Sølnsetra, totalt 30 km, ble som forventet meget vellykket på alle måter. 5 deltakere, herav 1 dame. Mens sola gikk ned bak Høgronden sneglet vi oss opp fra Atnsjø kafe forbi Sjølisetran (bildet er tatt her) hvor Harald Solberg malte sitt berømte Rondanebilde for 100 år siden. Et imponerende lys fra klar himmel er med oss, på andre siden av dalen lyses Rondane opp av dagens siste solstråler. God temperatur og tilnærmet helt vindstille faktisk. Føret er meget godt i kveld og før vi vet av det er vi på Breisjøseter Turisthytte. Her har vertskapet Håkon Magne, Anne Marit og Halvor stelt i stand deilig kjøttsuppe med varme egenproduserte boller, hvorpå det hele avsluttes med vafler og kaffe. Vi har et langt hyggelig måltid på en times tid, vi løser enkelt og greit ulike lokale og internasjonale problemstillinger relativt kjapt. Maten smaker som vanlig meget bra og kan ikke bli bedre! Fra Breisjøseterens venner har Johan R. med en skikkelig bukett til vertskapet med påskeliljer som kommer i full blomst snart. Så bærer det ut i mørket, månen er ikke fremme enda. Oppunder Sølnkletten har et eller flere hundespann slått seg ned for natten, vi kom vel uventet på, en haug med hunder bjeffer i hytt og pine men roer seg fort når vi har staket oss forbi. Kjempelett føre og vi staker oss på en liten time ned til Stråsjøen og bua til Nils Flaten, hvor Nils har fyrt opp i peisen og vi suger til oss atmosfæren her en liten stund. Så staker vi oss på en en to tre ned til Sølnsetra, føret er kjempelett og kan ikke bli bedre. Månen er nå kommet skikkelig opp over Sølnkletten, vi stopper flere ganger for å nyte den flotte stemningen. På Sølnsetra blir vi hentet igjen og godt over midnatt er vi på Steia igjen, med takknemlighet og glede at vi fikk oppleve dette!