Birkebeinerkongen i godt driv på Hamndalen

Helgas og dagens løype har vært Hamndalen. Dagen ble vellykket med god temperatur, gode skiforhold og bra med folk i løypa. Servering på tradisjonelle Hamndalssetra med over 80 besøkende. Det ble utdelt 40 hjertemerker ifb. med Hjerteaksjonen til Nasjonalforeningen. Starter en fra Skogli i Måna er distansen 12 km frem til Savalen. Fra Hamndalssetra og ned til Strømmen er det godt 4 km. Løypetraseen er stedvis krevende å vedlikeholde på grunn av stor vekst av alle typer skog.

Ved Hamndalssetra traff vi Birkebeinerkongen Gunnar Tronsmoen (se bildet). Han er godt kjent i skimiljøet over hele Norge for sine mange gode prestasjoner. Hele 33 seire har han i Birkebeinerløpet, i tillegg til en 2 plass på treski i 2006!!! Han har 64 gullmedaljer for veteraner i ski VM!! Gunnar er den eneste i verden som har klart å gå på rulleski i 24 timer non – stopp,  fra Røros og hele Østerdalen, Glåmdalen og godt innenfor svenskegrensen, totalt 440 km!! Foruten dette  er det en rekke gode prestasjoner på flere skirenn over hele Norge i en 30 års periode. Gunnar er æresmedlem i Alvdal I.L. og selvsagt medlem i Alvdal  Turforening.