Egnunndalen rundt på sykkel!

Vi har i dag hatt en fantastisk tur på sykkel i Egnunndalen. Navnet  er vel ikke helt riktig, mye av turen gikk helt nord i området mot Oppdal og Hjerkinn. Med start fra Dølia i Egnunndalen (Einunndalen) gikk det på god bilvei til Flåman og etter hvert nordover mot Bekkelegeret. Herfra trillet vi syklene på god gangsti over til den gamle Vårstigen veien. Her tok vi igjen våre venner fra Folldal som hadde startet ved Flåman. Dagens første rast var her med god utsikt over Drotingsdalen og Knutshøan i sørvest. Deretter videre nedenfor fjellsiden til krysset hvor vi møter veien fra Vinstradalen i Oppdal. Herfra videre på god bilvei over til Veslevoninsetra og god utsikt mot Elgsjøen sør for oss. Deretter over Veslevoninskaret og ned til Karilægeret og Fundinsjøen eller Undvatnet som det heter på Oppdalssiden. Her fikk vi prøvd oss på teknisk sykling i terreng! (bildet over er tatt her). Så rett nordover på god bilvei ned Unddalen til Orkelsjøen for en fortjent kvile på oss. Så langt hadde vi hatt god vind i ryggen og delvis på siden. Nedover mot Orkelkroken og Settaldalen fikk vi vinden rett i mot, og det ble relativt tungt men vi jobber oss nedover! Nytt kvile ved Garmagerstetra i Settalsjølia og så var det bare å gi seg i kast med motvinden i Settaldalen. Her fikk vi prøvd oss skikkelig, men det holdt helt inn til Dølisetra for de fleste. Runden er på 74,2 km og var nok litt hardere enn vi ventet oss. Totalt brukte vi 10 timer. 17 deltakere, en spesiell oppmerksomhet til 81 åringen Ingebrigt Heggem som fullførte med stil! Nydelig setermat avslutningsvis hos Tore, Grete Marie og Erling Steigen på Dølisetra! Turen ble arrangert sammen med samarbeidspartner Folldal Turlag. En flott sykkeldag og turen vil nok komme på pallplass når vi gjør opp status etter endt sesong!