Endelig etter 4 års venting – Kebnekaise besteget!

Endelig klarte vi det….etter 4 år venting klarte vi å bestige Sveriges høyeste topp, Kebnekaise 2114 meter over havet! Vi var der i april 2005 men måtte gi opp den gang på grunn av været.

Vi tok fly opp til Evenes ved Harstad. Herfra hadde vi en kjempeflott biltur via Breivik og Narvik for så å ta E10 over til Kiruna i Sverige. Herfra svingte vi innover igjen mot Nasjonalparken Abisko og stedet Nikkaloukta, totalt en biltur på snaue 300 km. Nå startet selve fjellturen, først godt 5 km gåing inn til fjellvatnet Laddjujavri hvor vi hadde en kjempeflott båttur innover dalen. Så avsluttet vi dagen med en gåtur på 8 km opp til Kebnekaise  Fjellstasjon hvor vi bodde i 3 netter.

Fredag 14.august startet vi tidlig om morgenen med tanke på å bestige toppen. Vi var heldig med været og hadde en utrolig flott dag på alle måter. Turen er krevende med over 1800 meters stigning men kun med en lengde hver vei på 10 km. Selve toppen var magisk flott med bestigning av en krevende snøegg hvor det kun var plass til 1 person av gangen….. På hver side er det relativt bratt!

Kebnekaise Fjellstasjon er en over 100 år gammel  fjellstasjon med mye og god gammel historie i seg. Stedet er STF (Svenska Turistforeningen) største anlegg med stor kapasitet både på mat og overnatting. Kebnekaise ligger i Nasjonalparken Abisko, en av 4 store nasjonalparker i Nord-Sverige. Området her og rundt Kiruna er preget av den samiske tradisjonen som er urgammel.

For oss som var med hadde vi en utrolig flott langhelg.