Fantastiske Vardmoan Naturreservat

Vi hadde tur dit i fjor og det var en selvfølge at vi måtte ha ny tur dit også i år. Ny fellestur er allerede planlagt i 2010….! Vardmoan Naturreservat er det perfekte stedet for den som er på utkikk etter hva istiden klarte å lage. Her har vi eskere, randere, isrenner og noen meget flotte dødisgroper (turleder Leiv Skare står midt oppi en av dem på bildet). Det er en interessant øvelse å studere hvordan landskapet er blitt laget og sammen med de geologi kunnskapene en har, kan tenke seg hvordan dette har blitt dannet. I tillegg har vi blant annet såkalte «åkerreiner» eller jordlapper på godt norsk: dette er antageligvis jordlapper som det ble dyrket på. Hvorfor og hvordan dette skjedde akkurat i Vardmoan er det vanskelig å ha noe konkrete formeninger om da det er forsket relativt lite på dette blant geologene.

Vi hadde en særdeles trivelig tur på alle måter. Medregent turleder Leiv var vi 9 stk. En spesiell oppmerksomhet til snart 96 åringen Erling Flaten. Han er lett på labben som en 50 åring men har ikke minst, store kunnskaper om gamle kulturminner i Alvdal.

Tusen takk til Leiv Skare som fagmann og turleder.