Finnbudalen – med massevis av spor etter istiden.

Kjempeflott tur i Finnbudalen i kveld med Leiv Skare som kjentmann og fagmann. Temaet for turen var gamle spor etter istiden,med andre ord geologi  på fagspråket. Vi kjenner ingen som som har slik evne til å se «alt mulig rart»i natuuren som Leiv. Dette være seg spesielle trær, stubber, kvister og steiner med mye mere og ikke minst alt det rent faglige innen hvordan isen dannet rygger, isgroper, eskere og vannspylere med mye mere. Vi kjørte inn tiil Kjølhaugbua og gikk en runde på ca 3 km med kaffestopp underveis. Relativt fort gikk vi oss på en ruin av vokterboligen av en kolmile, sjelden fin ruin. I «iskanten» hvor vi rastet, oppdaget vi to store dyregraver, det er rart å tenke på hvordan de jobbet for å få fanget vilt for å overlevere for 3-400 år siden. Selve det rent geologiske gjør Finnbudalen så spesiell og spennende, her kryr det av geologiske spor etter istiden. Forruten alt dette, viste og fortale Leiv oss mye om ulike lavarter og blomster og mere til! En kjempetur for 8 stk, tusen takk til Leiv. Ny tur er allerede bestemt neste år.