FLOTT DAG TIL VIVALLEN.

Søndag 16.august arrangerte Alvdal Turforening sammen med Historielaget Fredriks Gave tur til Vivallen i Fünüsdalen. Turen ble gjennomført etter ide av Leif Braseth. Vivallen er et vakkert sted som er kjent som boplass og gravplass fra vikingtid til middelaldertid, og det har vært samisk boplass her i flere hundre år. Leif ga ut i 2014 boka «Samer sør for midnattsol», og turen ble gjennomført som en direkte årsak av den. Leif har enorme kunnskaper og han fortalte oss om stedet og viste oss rundt. På turen stoppet vi på Vauldalen Fjellhotell begge veier. Oppover for kaffe og vafler og nedover for en fantastisk fjellmat-bufee. Innehaver Jorid Skott Svendsen fotalte historien om stedet. Totalt var vi 28 stk. som reiste med buss til Vivallen. Tusen takk til Leif Braseth som med sin kunnskap og gode kommentarer gjorde dagen til en flott opplevelse, og ikke minst til ALLE TURDELTAGERNE SOM BLE MED!