Flott kulturkveld ved Rondane.

Turforeningene i Sollia, Folldal og Alvdal har i kveld arrangert «Vinternatt ved Rondane». Oppmøte ved Atnasjø kafe, totalt 30 stk., hvor vi delte oss i 2 grupper. Den ene gikk på føttene i Megrunnslia, den andre gikk på ski opp til Sjølisetran. Begge grupper med hensikt å få se månen skinne over de blå fjella – RONDANE. Skiføret var kjempebra, månen var der også men skyer foran gjorde at lyset kunne ha vært bedre.
Del to av kvelden var innendørs på Atnasjø kafe. Deilig suppe og enda bedre kake ga mersmak. Kveldens høydepunkt ved Jo Øvergaard og Håkon Edvard Nesset som fortalte om Harald Solberg, mannen som malte bildet «VINTERNATT  i RONDANE». I detalj  fortalte de begge på en glimrende måte om hans virksomhet i Sollia, hvordan han jobbet og hans evner til å se inn i fjellene. I perioden 1900 til år 1914 – altså 14 år, – jobbet han med
bildet og laget en rekke forskjellige utkast. Bildet ble i 1995 kåret til Nasjonalbildet  Norge. Du kan se originalen i  Nasjonalmuseet i Oslo.
En stor takk til Jo og Håkon Edvard for en særdeles trivelig kveld ved Rondane. Den vil bli husket lenge!