Flott tur på Finstadkletten

En av fellesturene i  «Ti på topp» i år er Finstadkletten i Brydalen og helt på grensa mot Rendalen. Den raker 983 meter over havet.  Vi parkerte ved grustaket Nausteregga nord for Finstadsjøen.  Her
bar det rett i motbakkene mot toppen. Bratt start men det slaket seg ut etterhvert noe mot toppen. Utsikten underveis er formidabel nordover mot Brydalen og vestover mot Kommern og Tron og sørover mot  Fonnåsfjellet.  Etter en god times rolig gang var vi på toppen og tang og skilt ble satt ut.Totalt var vi 13 stk på turen. Vi hadde et glimrende turvær hele dagen – ikke en regndråpe og med god temperatur. Nedturen tok på vi ikke samme vei som oppover,
vi gikk sørover mot Finstad. På sørsiden av toppen tok vi en velfortjent matpause (bildet over). Her hadde vi en spekulativ utsikt sørover!

Kåre Olav  Finstad (fra Finstad selvsagt) var dyktig kjentmann underveis. Han var tydeligvis meget godt kjent i fjellan rundt omkring! Til orientering bor det 94 mennesker i Brydalen  mens Finstad har 58 innbyggere per dato.

Takk for en flott dag – til Finstadkletten og området her vil vi gjerne komme tilbake til.