Flott turdag til minnesmerket etter flyvraket ved Midtronden

6.november 1944 styret et tysk fly av typen Junker JU 52/3 med 14 passasjerer inn i veggen mellom østre Midtronden og Digerronden i Vidjedalsbotnen. Alle sammen omkom, først i fredsåret etterpå ble flyvraket funnet. Flyet var på vei fra Fornebu til Værnes og fløy sammen med 3 andre tyske fly. Hvorfor det ene flyet styret er det mange teorier om, men det som er helt sikkert er at flyet var kraftig ute av kurs. Opprydningsaksjonen har tatt mange år, og de to siste omkomne ble først hentet ut på 1980 tallet. Tyskerne lette kraftig etter flyet i mange år men fant det aldri.

Dagens tur fra Dørålseter og inn til minnestøtta tok 3 timer i rolig tempo. Været kunne ikke bli bedre, ikke regn på denne turen faktisk! Ved minnestøtta leste Jo Øvergaard fra Sollia opp navnene på alle de omkomne, og det ble holdt et minutt stillhet for de falne. Jo holdt et detaljert foredrag om historien bak flystyrten og hva som skjedde den siste krigsvinteren i området.

Til alles skuffelse og overraskelse var minnestøtta veltet og kraftig ødelagt ved at noen hadde klint på maling over navnene og satt på en hakekors. Skuffende at noen kan gjøre slikt, saken vil få etterfølger selvsagt.

Arrangementet var en del av 50 års markeringen til Rondane Nasjonalpark. Arrangør var Nord-Østerdal Fly og Militærhistorisk Forening (nøfmf) sammen  med turforeningene i Folldal, Sollia og Alvdal.

En særdeles flott dag i fjellet for hele 50 fremmøtte.