Geiranger med Jordmormarsjen og Skageflå!

Sensommerens store tur til Geiranger vil gå inn i historien som svært vellykket på alle måter. Mye på grunn av det flotte været, shorts med lett t-skjorte lar seg høre! Vi kjørte bortover i privatbiler via Trollstigen og ned til Valldal, og deretter ferje til Eidsdal hvor vi overnattet i campinghytter.

Fredag kveld spiste vi en uforglemmelig middag på «Petrines» – kåret til Norges beste spisested i 2006. Lørdag gikk vi Jordmormarsjen. Langt og delvis luftig i en kjempeflott natur. Jordmora Jensine Rødal Grønningsæter gikk i januar 1886 over flere store fjell og daler frem til Muldal fra Eidsdal. Turen tok styggmange timer men hun rakk fram i tide til å forløse gutten Jacob.

Lørdag kveld var vi på eksklusivt gardsbesøk med deilig mat i Norddal.

Søndag morgen tok vi  båten ut fra Geiranger sentrum. Vi stoppet oppunder fjellveggen til den nedlagte garden Skageflå. Veien dit opp er relativt krevende men alle klarte det fint! Vi hadde med oss guiden Terje som var meget dyktig. Historiene om disse gardene oppe i de bratte sidene over fjorden er helt utrolige. Fra Skageflå gikk vi til tilbake til Geiranger sentrum, 5 timers gange for de 20 deltakerne.  Bildet over er tatt på fjellgarden Skageflå!

Takk til alle for ei meget flott helg!