Geologitur på Kjemsjøsetra

Under årets Høstdalsdager ble det avholdt meget koselig og ikke minst informativ geologitur på Kjemsjøsetra. Været var meget bra for de 15 fremmøtte.  Bjørn Follestad var meget god
og interessant  geolog. På bildet over ser du  han helt til  høyre – entusiastisk fortellende!

Vi fikk kjenne på forskjellen mellom morenematerialer og vannsorterte masser. Smakte på friskt kildevann. Fikk eksempler på bergarter som var typiske for hvilken dybde de var blitt omdannet på. Så andektige på en stein som var ca 2 milliarder år! Og ikke minst fulgte en esker som buktet seg som en slange fra dalside til dalside – dannet for bare ca 9000 år tilbake. Her har vann sand og stein blitt presset med stor kraft mot bakke for så å bli spredd videre vestover Høstdalen. Vi opplevde en geolog med øyne som lyste av formidlingsglede og var en faglig fontene for glade turdeltakere!

Muligens har vi verdens  høyeste esker i Alvdal. Se repotasje i Arbeidets Rett den 16. juli. Det blir mere om denne saken under turen til  Finnbudalen/Vardan den  22. juli.  FØLG MED!