Harriet Backer og Strålberg Gård

I Alvdal er vi så heldige å ha flere flotte og interessante kultur stier. En av  disse «Harriet på frihand», ligger i Strålsjøåsen og feirer nå 10 år. Harriet Backer (1845-1932) er blant våre største malere ved overgangen til 1900 tallet. Harriet var kjøpemannsdatter fra Holmestrand og kom fra en kunstnerisk familie. Harriet ble kjent med Arne Garborg mens hun oppholdt seg i Paris og hun ble en nær venn av både Arne og Huldra Garborg, og Ivar Mortenson Egnund. I 1893 kom ho til Nord-Østerdalen for første gang etter invitasjon fra Arne og Huldra. Harriet ble tydelig inspirert av det storslåtte lyset og det flotte kulturlandskapet og malte mange bilder fra Stråsjøåsen.

Det er laget en egen kulturfolder av stien, og Hans Jacob Bull var dyktig forteller på 5 av disse postene. Vi kjørte bil mellom postene så det ble ikke mye trim i kveld! Hver post har sin egen fortelling og bilde som samsvarer med terrenget rundt.

TUSEN TAKK til Hans Jacob for flott fortellerglede med stor kunnskap om Harriet og Stråsjøåsen.

Turen ble avsluttet med besøk på Strålberg Gård. Fjøset, utløa, sommerhuset og ikke minst den gamle hovedbygningen har blitt betydelig restaurert og særpreget  av eiendommen har igjen kommet frem.

TUSEN TAKK  til eier Dagny Strålberg Mills for omvisning og gratis servering av kaffe, kringle og ikke minst hjemmebrygget  øl.

Se mer omtale på  nettutgaven av Alvdal Midt i væla.  www.alvdalmiv.no
God oppslutning med innpå 50 fremmøtte og som flere av deltakerne sa,  » En kulturkveld av topp kvalitet»