Hjerkinnrunden på sykkel lørdag 11. august.

Tolv glade syklister fra Brydalen i nord til Stange i sør satte seg på sykkelsetet på Hjerkinn for å legge ut på den 52 km lange sykkelturen rundt skytefeltet på Hjerkinn med en avstikker opp til Snøheim.
Til tross for dystre værmeldinger startet turen i klarvær med blå himmel og helt vindstille og vi hadde fritt utsyn til de mektige fjellene på Dovre med Snøhetta midt i mot på den 13 km lange turen opp til Snøheim. Dette er den tyngste delen på denne sykkelturen med en stigning på vel 400 høydemeter. På Snøheim ble det en velfortjent matpause og skikkelig kvile før vi tok turen nedover den gamle Snøheimvegen til Svånådalen.
Gjennom Svånådalen mot Maribu dukket det opp moskus på flere steder langs vegen. Vi fikk beholde oppholdsværet og utsikten til fjelltoppene gjennom hele den frodige Grøndalen. Noen få regndråper måtte vi tåle på tur opp Buahøin, men ved vår andre lengre matpause i skråningen ovenfor Grisungvatna hadde vi oppholdsvær og fin utsikt. På siste del av turen fra Rundhøi og langs Vålåsjøhøi til Hjerkinn fikk vi regnvær og lågt skydekke med til dels dårlig sikt, men på Hjerkinn ventet bilene med tørre klær så da ble regnet glemt. Turen ble avsluttet med middag på Hagesæter Fjellstue.