Hunder i skiløypa – noen presiseringer

Viser til reportasje tidligere i vinter angående hunder i skiløypene våre.

I Alvdal er det god tradisjon å ha med seg hunden i skiløypa. Det fungerer fint, det er mange flinke hundeiere som har god skikk på bikkja si. Mange skidestinasjoner sliter med hunder i skiløypa, først og fremst på grunn av at hunden slippes løs uten bånd/lenke. Vi er selvsagt klar over at det gleder både eier og bikkja at de kan gå på tur sammen .
Vi ønsker følgende presiseringer som er viktig å huske på som hundeeier:

– Ikke la bikkja gå i helt ny oppkjørte spor, sporene må ha stått i minst 2-3 timer før det har satt seg.

– Ikke ha for langt bånd på hunden. Det blir for stor avstand mellom hund og fører.

– Vær ekstra forsiktig i utoverbakker, bakkekammer og svinger, det kan plutselig komme skiløpere i motsatt retning.

– Hundemøkk kastes utenfor løypetraseen og dekkes til.

– På Allmannstua anmodes om at hunden står igjen på baksiden slik at unger kan drive i  akebakken uten å bli forstyrret av halsende hunder.

– For de som kjører aktivt hundespann skal Finnbudalen brukes.

Følges disse punktene så er vi sikker på at turgleden blir enda større for alle sammen. Vi forventer at turbrukere med hund bidrar med medlemskap og/eller løypetilskudd på lik linje med andre brukere. På bildet leder i Alvdal Jeger- og Fiskeforening, Jan Berget til venstre og til høyre leder i Alvdal Turforening, Johan Ragnar Eggen.

God tur videre – både for de med 2 og 4 føtter!