Kjempedag på Vesl-Marsjøen.

Søndagens fjelltur til Vesl-Marsjøen ble en kjempedag. Godt  vær(endelig!),trivelig seterbesøk og vertskap, godt oppmøte med 68 gjester og ikke minst en kjempeflott natur gjorde turen minnerik. De fleste har vel hørt om Vesl- Marsjøen men mange har ikke vært her før,så i dag var sjansen der! Vesl-Marsjøen ligger innenfor Markbulia og Gardvikåsen nord for Savalen. Det er relativt kort å gå fra bilvei ,4-5 km i lett terreng. Vesl-Marsjøen har 2 setervanger, Hektoen fra Fåset og Steifetten i Alvdal. Setervangen ble bygget i 1855 og har hatt samme eier hele tiden.Eiere på Steifetten i dag er som mange vet Olov Grøtting og Juul Arne Sinnerud.  Dagens vertskap foruten Olov og Juul Arne, var søstera Marit Grøtting og søskenbarnet Bjørg Olov Skjæret. De sørget for kjempegod kaffeservering med kaker og sveler og folk koste seg i det gode været. Overskuddet av omsetninga, kr 2.647 gikk i sin helhet til  Alvdal Turforening. Vi sier tusen takk og lover at pengene skal gå til fellesskapets beste. Raust av vertskapet! Sjefen sjøl – Juul Arne – fortale på en god måte historien om stedet og hvordan utviklingen har vært gjennom mange  generasjoner.Tusen takk for en kjempedag på Vesl- Marsjøen.(se litt tekst inne i bildene også)Setervangen på Marsjøen - Steifetten Vangen. Deilig servering fra vertskapet.

Vertinna Olov Grøtting på sitt favorittsted på denne jord (iflg henne selv!) beretter ivrig om området.Idyllisk turrute inn til Vesl Marsjøen langs bekken innover - bl.a. flere fossefall som dette. Ta deg en tur selv å se.