Kjempeflott tur på gode stier til Tylldalsbua.

Med start fra Øvre Kvebergsvangen på Østkjølen er det meget flott merket sti ned til Tylldalsbua og videre helt ned til Jutulhugget. Dagens tur med 10 deltakere var unnagjort på under 3 timer med god kaffepause og total lengde 3,70 km. Tylldalsbua ligger på Alvdalsgrunn og var brukt som kvilebu for moseplukkere fra garder på Østsiden av Tylldalen, blant annet Øverby som hadde stort behov for mat til dyra sine. Bua er nå helt borte, jfr det første bildet. Det andre bildet fra 1954  forteller sitt! Trivelig å gå i skogen nå i oktober, ikke insekter og god sikt alle steder. Bjørn Langleite har gjort og gjør en kjempejobb med å rydde stier som nesten er gått tilbake til naturen, det er også satt opp rikelig med skilter som øker turgleden betraktelig. Kanskje kan vi en gang i fremtiden sette opp ei ny Tylldalsbua? Noen som har noe egnet stående?Tusen takk til Bjørn Langleite som turleder og hans store engasjement med stirydding.

Gammmelt bilde fra Tylldalsbua fra 1954. Dette er nok  en av de siste årene den var i bruk.

Nydelig turterreng på Østkjølen,  her  vest for Høgåsen.Kart som viser turruten og deler av området. Ta deg en tur i området.