Kjempeflott tur til et ugjestmildt fødested.

Dagens fellestur med Historielaget Fredriks Gave innenfor Bekkelegeret innerst i Egnunndalen ble svært så vellykket. Godt vær igjen med god temperatur og vindstille legger alltid grunnlaget for en vellykket tur. 23 stk deltok på turen. En liten times gange er det inn til den store steinen ved Haugtjønnan. Leif Braseth, med svært god kunnskap om sørsamer og som snart kommer med ei bok om sørsamene, gjennomgikk hva som skjedde og bakgrunnen for at sørsamene holdt tilholdssted her om sommeren. Ane Sofie Nordfjell fødte ei lita jente her under den store steinen 19. juni 1895. Hun gikk videre med barnet videre til Øian setra i Settaldalen og vandret videre til Kvikne. Barnet ble døpt Ida Sofie i Oppdal Kirke 4. august samme år og at hun ble gift Brannfjell. Ekstra stas i dag med barnebarna til Ida Sofie som deltakere – det er disse 4 som er avbildet. Mye interessant  stoff har vi fått høre i dag, både fra barnebarna og ulike ressurspersoner som deltakere. Turen ble selvsagt avsluttet med  supergod servering på  Romdalssetra.  Tusen takk til Leif Braseth som ledet  turen.