Kjempeflott vandretur på Allmannvegen til Tylldalen.

Søndagens tur over kjølen fra Sjulhusvangen til kjerka og Tronshallen var knallbra for 10 deltakere. Nydelig turvær selv om sola ble borte men en  god følelse av høst og frisk luft  har også sin sjarm! Når du er på Tylldalsutsikten (Kinsesåsen som tylldølan sier det) er du halvveis på turen. Flott gammel ferdselsveg hele turen med god utsikt ned i Tylldalen når vi nærmet oss målet. Allmannvegen hadde nok flere formål, blant annet vandring mellom kirkene i de to bygdene. Ved Øverby fikk vi informasjon om det siste slaget i den store Nordiske krig ,dette skjedde i romjula 1718, her falt det flere på begge sider. Tylldalen fikk sin kjerke i 1736. Den første kjerka i Alvdal var fra 1639 og lokalisert på Randmælsjordet. Det var en sterk opplevelse når vi gikk siste biten av Allmannvegen når kjerkeklokkene ringte for fullt! Ellers er det som vi vet vært mange turer over kjølen gjennom alle tider både i fest og kultur. Allmannvegen har også vært brukt som pilgrimsvei, i stedet for å ta over Kvikne var det mange pilgrimer som turen over til Østerdalen og videre opp til Hjerkinn hvor de fleste pilgrimer kom sørfra. Vi gikk helt til Tronshallen – en km sør  for kjerka –  her serverte norgesmesteren Tylldalen Bygdekvinnelag nydelige
rundstykker,vafler og songrøt som bare de kan! Arne Kristian Horten hadde så et flott foredrag om gamle ferdselsveier fra riktig gammelt av, mye av dette var trafikk fra Tylldalen og til Langsjøen og Femund for å skaffe nødvendig fiskemat. Interessant og spennende foredrag! I mosetning til i gamle dager gikk vi ikke tilbake samme vei som vi kom, vi tok drosje….! En kjempeflott tur som kommer på pallplass når årets turer skal evalueres.Tusen takk til Johan Ragnar Eggen som turleder og intivitaker til turen! Og ikke minst takk til våre venner i nabobygda i øst  for godt stell og hyggelig lag. Vi håper å få  komme igjen en gang på besøk.

Deler av turfolket på tur....her rett før Firkanten ikke langt fra Kverbergsthønna.

Allmannveien ned i lia mot Tylldalen hvor den er sterk og god i perioder. Fra sletta nedenfor Tylldalsutsikten er den noe  smal men den blir fort mye bedre nede i la.En flott knutepunkt ved  Tveråa  (der skiløypa mellom Nordpåsetra mot Rundvangen  går). Flotte informative skilt som øke turgleden.