Kjempetur i Sivilla Kultursti

Trivelig og interessant tur med fagmann Per Hvamstad. Elva Sivilla har betydd svært mye for bosetting og aktivitet ved Strømmen. Stien starter ved Engstrøm Metallfabrikk og går langsetter elva med en par krysninger. Rett nedenfor brua inn til Sivilmoen var det kraftverk med dam og turbiner, helt øverst var det spinneri, fargeri, garveri, mettallfabrik samt sag og kvernhus. I nedre del var Strøms hytte anlagt i 1723, seinere var det her sag, høvleri, og kraftverk. Hele ruta har flotte informasjonspunkter og beskriver svært godt en helt annet tid for både to og trehundre år siden! Det beste er selvsagt å ta seg en egen tur i området. Dessverre er det ingen brosjyre som gir en enkel oversikt, vi regner med at Strømmen Kretslag fikser dette til neste år. Kjempeflott vær, 25-26 deltakere underveis. Trivelig avslutning med kaffe og sveler i Sivillsara Barnehage. Tusen takk til kretssjef Else Lillestrøm som turleder og ordnet med deilig grats servering og ikke minst historiker Per! Takk også til Malene og Ane som sang visa om Sivillsara på den øverste brua! En kjempeflott tur og opplevelse!