Kjølhaugbua i Finnbudalen.

Dagens tilbud om åpen bu på Kjølhaugbua i Finnbudalen trakk 23 gjester. Svært utrygt vær med kald nordavind og hyppige regnbyger var meldt og det slo til for fullt! Kjølhaugbua ble flyttet fra garden Kjølhaugen på 40-50  tallet. Der var den brukt som kokehus eller eldhus som mange sier. Iflg. sikre kilder har det stått ei bu her tidligere før dagens bu kom, så stedet kan fort være innpå 100 år. Bua har de siste ti årene vært mest brukt både av norske og ikke minst utenlandske moseplukkere. Dagens eier er Johan Arne Kjølhaug. Søster Berit Margrethe «Bele» Kjølhaug og datter Gjertrud har i dag stått for serveringen til turfolket. De skuffet ikke og ga oss forventet  kulturopplevelse, denne gang i form av galleri i stallen! Flotte tegninger ble vist frem og dette var en ekstra spiss på turen og dagen. Tusen takk til Bele
og Gjertrud for god servering og gjestfrihet. For ukjente så kjører vi fast skiløype i Finnbudalen, fra Gulmoen i Sølndalen til Aumdalen, en distanse på 8,6 km. Kjølhaugbua ligger halvveis fra disse stedene, du kan både sykle, kjøre og gå inn til Kjølhaugbua.