LANG LANGTUR I FOLLDALSFJELLA!

Dagens tur i Folldalsfjella ble en flott opplevelse for de 15 deltakerene. Starten oppe  på  Folldal Fjellstue lovet bra med vindstille og delvis klarvær. Den første timen var været blekkstille. På vei ned i Lonadalen fikk vi kjapt ei skikkelig værkule med både kraftig vind og med snø i. Vi kvilte første gang i de 2 ulåste  buene nedenfor Sletthøa.  Her ble hunden «Trym» tilhørende Per  Bergsvein Støen søkk borte i vindkulene. Heldigvis kom den frem igjen nede i bygda noen timere senere.
Så bar det nordover og opp en lang bakke til Sletthøa. Her møtte vi igjen en ny kraftig vindkule med snø men vi lot oss ikke stoppe så kjapt.  Her falt Johan Ragnar Eggen med det resultat at en termos  i sekken falt ut og seilte i god fart nedover lia……..umulig å finne igjen. Deretter i delvis solskinn til Råtåsjøen for ny kvile. Her ble det kjapt mye snø som pålegg på kakskivene våre….! Deretter over til Kvittjønnan for ny rast med solgløtt. Så siste ettappe over Armodshøa og ned til  Kongsvold   Fjeldstue i delvis godt vær med sol!!  Her fikk vi nydelig middag med brus og pils for den som ville…! Den nye  konjakkten  «Snøhetta XO» ble lansert denne dagen på  Kongsvold og vi fikk som de første anledning til å smake…..nydelig. En flott tur, godt 40 kilometer antar vi. Relativt lang men kilometrene blir lange  når været ikke er helt som ønskelig. Tusen takk til turlederene  Per Bergsvein Støen og Arne Lohn for flott og sikker turledelse. Tusen takk til Folldal Turlag for godt samarbeide. Bildet er tatt i lyveggen ved Kvittjønnan.