Med båt til toppen av Gråvola i et fantastisk sommervær.

For første gang i historien har vi brukt båt for å komme til en TI PÅ TOPP fjelltopp!Bokstavelig talt var det ikke nødvendig men et ekstra innlegg som økte turens verdi betraktelig. Med Saval 1 og kaptein Inge K. Haugen som stødig skipper hadde vi en fantastisk tur fra norenden ved hotellet til Sivilosen på 45 minutter. En utrolig flott vær med god utsikt fra toppdekket gjorde at denne delen av turen ble helt konge. Fra Siviliosen gikk vi på føttene opp lia mot Gråvola, først forbi Sivlivangan og opp til Klimpan,godt 340 meter stigning. En god rast på danseplassen ved Snausjøvola så å  fortsette videre til dages toppunkt Gråvola på 1061 moh. Underveis en utrolig flott utsikt over Savalen og fjellan i alle retninger helt til Sylan ved svenskegransa. Hele dagen var været kjempebra og kan rett og slett ikke bli bedre!! Tang og skilt ble satt ut på toppen og nødendig bespisning og fotografering gjort. Herfra på grei sti ned igjen til utangspunktet ved brygga til Saval1. Totalt brukte vi 4,5 timer på gåturen inkl 2 lengre pauser. En uforglemmelig da for alle som var med, 19 stk var vi på toppen. Tusen tak til Else Helen Lillestrøm som hadde ideen til turen og var dagens eminente turleder.

Savalen og Gråvola på sitt beste.  Fantastisk vær og natur.  Heldige vi som fikk oppleve dette!!

Som i Middelhavet, god varme og god usikt.Klar for avgang nedfor Savalen Fjellhotell. Båten går hver dag kl  11.40 så bli med.