Rendalen – Sømådalen

Vinterens første langtur var lagt fra Søvollen i Rendalen til Johnsgård ved Langsjøen i Engerdal Kommune. Vi har gått turen 2 ganger før, sist i år 2004. Fjorårets tur ble avlyst på
grunn av været. Årets værutsikter var også noe grumsete og kun 8 stk. «tok risikoen» på å avsette søndagen til formålet. Vi fikk imidlertid skikkelig flott vårvær med vind i ryggen med god sikt og sågar sol av og til! I Amerika heter det «everything is big» og det gjelder også fjella i Rendalen. Det er store vidder i alle retninger og slikt noe har vi ikke i Alvdal. Turens lengde var 34 km totalt og på under 7 timer var vi fremme, etter en lang og en kort matpause. Bildet over er tatt ved kryssing av elva Sølna i Sølndalen. Johnsgård Turiststed serverte deilig middag med påfølgende desser. Turen gikk meget greit for deltakerne og uttrykket til Petter Northug «like lett som et barneskirenn» ble nevnt. Takk for en flott vårtur i Rendalsfjella!