Sommertur til SAREK.

Flotte, uforglemmelige turminner sitter igjen hos de 3 deltakerne som hadde satt av ei august-uke  (Uke 33)til fjelltur i svensk Lapplands fjellverden.

Etter 15 timer og 1100 km bilkjøring fra Alvdal, via Steinkjer, var vi klare for start ved Stora Sjöfallet. Først båt over til Saltoluokta, og så sekkene på ryggen og noen timers ettermiddagsvandring sørover langs Kungsleden før teltene ble slått opp. Og de neste fem dagene med vandring i spennende fjellområder innfridde til fulle våre forventninger! Planlagt rute ble noe endret og nedkortet grunnet dårlig vær de par første dagene, men opplevelsene og inntrykkene ble like fullt overveldende. To dager inne i et lite beferdet villmarksområde, uten å se andre folk, og så til Sarek og Rapadalen, med utsyn over de nedre deler av denne. Og turens høydepunkt ble  som vi håpet Skierffe, som vi opplevde i nydelig klart ettermiddagsvær. Og dette var større og mer mektig enn vi hadde forestilt oss! Et klippefjell som rager 700 meter over «Elgenes dal», med et fantastisk panoramaskue over det berømte mosaikkmønstrede elvedeltalandskapet. Vi overvant frykten, og ålet oss fram til kanten og kikket ned over det 500 meter loddrette stupet! Og så retur siste dag på Kungsleden, svensk fjellverdens E6, til Saltoluokta fjellstasjon. Og etter fem teltnetter og trivelige måltider ved primusen med nysgjerrige reinsdyr beitende fredelig rundt oss, ble det en hyggelig avslutning med gourmetmiddag ved fullsatte bord og summende samtaler på forskjellige språk, med oss som eneste nordmenn.

Neste dag hjem til «sydligere breddegrader» med tre fornøyde  lapplandsfarere, som ganske sikkert skal tilbake og oppleve mer av disse områdene! Tusen takk til Toril Grøtting – som turleder og godt kjent i områdene i Nord Sverige og Nord Norge. Hun har jobbet mye med turen og laget et meget godt program.Dessverre få deltakere på turen , det blir helt sikkert ny tur senere «nordpå».

SarekB2014SarekC2014

SarekD2014SarekE2014