Søndagstur til Eggjevola

Dagens familietur til Eggjevola i Tylldalen var for 17 deltakere svært vellykket og trivelig. Ved avgang Alvdal, og ikke minst på Tynset (selvsagt) falt det tunge og kalde regnbyger. Dagens gode turleder Gunnar Vestby møtte vi ved butikken i Tylldalen og herfra kjørte vi på gode seterveger opp Røesgrenda og nord for toppen Eggjevola på 1128 moh. På god sti og i godt vær med sol var vi på toppen på under 1 time. Her har vi SVÆRT god utsikt i alle retninger og særlig mot våre hjemtrakter Østkjølen med Tylldalsutsikten, Rundvangen og Kvebergsvangen for å nevne noen kjente steder. Motsatt vei når du er på Tylldalsutsikten om vinteren, ser du en stor «hakkete» topp rett nord – øst. Det er nettopp dagens topp Eggjevola, eller også Eievola som «tylldølan» sier.

Kaffen og nista ble tilbragt på toppen i deilig varm sol. På bildet Ola Agnar Øien eller «Motrøen» som mange også sier. Han er en trofast Ti på topp deltaker og har nå over 200 topper! Ola er kjent for mange ting, blant annet at han er god til å huske telefonnummer og bilnummer i bygda vår. Et annet år tok han alle ti på topp postene 2 ganger samme år. I fjor var han uheldig ved bestigning av Rondeslottet i Rondane og måtte fraktes ut med luftambulansen etter et fall i steinrøysa. Uheldig var han også i dag……….Ola låste inn bilnøklene sine i bilen og kunne ikke kjøre hjem! Det skjer alltid noe rundt Ola fikk vi igjen bekreftet i dag. Alt i alt  en veldig trivelig søndagstur!