Spennende dager på Svalbard!

Hvor årets «stortur» skulle gå ble blant annet diskutert i fjor under Nepalturen. Valget falt på Svalbard noe som ble meget godt mottatt. Allerede før nyttår hadde over 30 stk. meldt seg, tallet
ble raskt utvidet til 38 på nyåret som er maks antall for gruppa.

Vi ankom Longyearbyen midt på dagen torsdag 1.sept. Etter en meget god lunsj på Spitsbergen Hotell var det ut i terrenget for å teste både form og terreng. Turen gikk til kanten av breen ovenfor sentrum, litt uvant terreng, bløtt og små griset og mye stein for oss. Ved breen er det lett å finne «plantefossiler» som er 50-60 millioner år gammel. Dag 2 var vi på lang båttur til Barentsburg. Dette er den gamle russiske bosettingen på Spitsbergen, og man kan oppleve det som å bli satt tilbake noen tiår i forhold til norsk standard. Her har russerne sitt eget samfunn med samfunnshus, hotell og post og det er også russere som er ansvarlig for gruvedriften her. Vi var også innom en isbre i en sidefjord til Isfjorden. Hvalkjøtt ble stekt på dekk, isen til whiskyen ble hentet opp fra en isklump i havet!  Dag 3 var det en skikkelig fjelltur. Vi fikk oppleve isbre ,morene og tundra, reinsdyr, en spennende fauna og ikke minst guiden vår Berit som var et fyrverkeri av omviser og dame! Fantastisk opplevelse, ordet «skravleskjor» ble brukt når vi takket av. På denne turen fikk vi virkelig føle hvor stort og mektig Svalbard er. Dag 4 var det fjelltur opp til Trollsteinen 849 moh. Over 800 høydemeter opp men perspektivet fra toppen er garantert verdt alt slitet opp. Landskapet er berusende majestetisk og med dyktige guider ble det en uforglemmelig toppstigning. Alle guider har våpen med seg i tilfelle isbjørn dukker opp. Dag 5 var deler av gruppen til Endalen, en vandring blant gruver og dyreliv. Bakgrunnen for dagens bosetting er foruten turisme uttak av kull i Svea gruva, og gruve 7 som det heter ligger like i nærheten av Longyearbyen. Turen var på alle måter svært vellykket og TRIVELIG og vi håper at vi kan ta en ny tur til Svalbard ved en senere anledning! Takk til reiselederne Marit Larsen fra Travel Explore og Johan Ragnar Eggen  Alvdal Turforening, for at vi fikk oppleve dette!