Storstrypet og Nøsterdalen- en prektig turdag.

I samarbeid med Historielaget Fredriks Gave ble dagens tur til Storstrypet og Nøstedalen svært så vellykket og trivelig i det fine været for nesten 50 deltakere.Først gikk vi inn til Storstrypet-snau halvtime fra Nøsterdalen. Her fortalte lokalhistoriker Leif Braseth historien på en kjemegod måte bak hendelsen om aksjon Beaver.Historien om hvordan hvordan flyslipp fra England gjorde det mulig å få tilgang på utstyr til livsviktig radioforbindelse med omverden og andre nødvendige saker under krigen.Mannen bak det hele var Asmund Westgård – Secret Service fra England,alvdøl som reiste til Sverige og kom tilbake i 1944. Flyslippene foregikk  høsten 1944 og  vinteren 1945. Du kan lese mere om dette i boka til Harald Reinertsen «Den lange veien mellom to vårer». Vi vi sette opp skilt på stedet under tittelen «Historiske steder i Alvdal».

Som en symbolhandling kom det 2 fly over over Storstrypet to ganger, takk til Tynset Flyklubb og Steinar Myren.

Etter endt tur var det kaffeservering på Bergesvangen. Kulturinnslag med nydelig musikk av Ranveig og Jon Erik Gjelten og Kjersti og Tore Reppe (det store bildet). Ranveig og Jon Erik sammen med Else Helen Lillestrøm var dagens vertskap og sørget for deilige servering. Inntekten ble gitt til  foreningen som igjen lover flere arrangementer og skiløyper i området! Bilde nr 2 er Birgit Westgård Sunde  (datter av Asmund), Leif Braseth  (dagens supre hsitorie forteller) samt Bjørn Lillestrøm (faren hans Ola var assistent for Asmund under aksjonene). Bilde 3 er oversiktsbilde over området. Bilde 4 er deler av gruppen ved selve minnesmerket i form av en cointainer fra flyslippet) Bilde  5: Hule ved Strorsrypet hvor cointainerne og utstryret ble gjemt.

Tusen takk til alle for en fantastisk fin turdag.

StorstrypetB2014.StorstrypetC2014.

StorstrypetE2014StorstrypetD2014