Svartbekkjølen fra sin beste side!

Som en del av  vår vinterferie meny  stod arrangementet  «Sportegn»  på vårt program. Geir Skillebekk – lokal fjelloppsynsmann – var engasjert som turleder og kjentmann på Svartbekkjølen – kanskje  en av  våre få «ødemarker» her i bygda. Geir annonserte før turen at det var vanskelig å få se noen gode spor av jerv og andre rovdyr pga. det milde og vindfulle været vi har hatt denne uka. Men raskt oppdaget vi ferske spor etter jerv selv om det var kommet litt snø i dem. Geir fortalte oss mye interessant om jerven og den adferd. Informasjon om jerv nr. 159 og nr. 24 ble servert…! Vi hadde en skikkelig god og lang kvile ved  Brattbakken  (se bildet) – her varmet sola riktig godt. Våren  nærmer seg….

Etter kvilen var vi innom ei koierest på Sørbøteigen og ikke mint Øykjeklettkoia som Stormoen-kara bygde opp midt på 80 tallet. Vi var også innom et gammelt elgkadaver som jerven koser seg med …..
En urolig  flott tur i  et jomfruelig og  spennende  terreng. 8 stk var med + hunden til Geir med navn Sira .Vi har allerede planlagt ny tur til neste år , men da på et nytt sted like i nærheten.  Takk til Geir for hyggelig tur.