Trolltinden – den lange fjellturen!

Årets langtur sammen med Folldal Turforening gikk til Trolltinden i  Rondane, 2018 moh. Med start fra Dørålseter gikk vi innover Verkilsdalen ei mil før vi tok fatt på oppstigninga. Toppen er kjent for sine store steiner den første delen av oppstigninga, dette fikk vi erfare for fullt. Stikkord; må  oppleves, slik steinur finnes ingen andre steder! Til topps kom vi i et eventyrlig vær, sol og vindstille. Utsikten er enorm og vi ser herfra alle de andre ni totusen meter toppene. På veien ned kom det ei god regnskur, dette skapte utfordringer for oss med bløte steiner og svært krevende å passere. I det verste partiet brukte vi 90 min på 500 meter! Ned kom vi uten de store skadene. Da gjenstod transport etappen tilbake til Dørålseter, totalt gikk vi 28 kilometer. Vi brukte hele dagen og det var deilig å komme frem. Trolltinden (hette før Sagtind) er klart den minst besøkte totusen meter toppen fordi den ligger langt unna og er krevende pga nevnte blokksteiner. 15 stk startet, 13 stk kom til topps. Tusen takk til Per Bergsvein Støen og Johan Ragnar Eggen som turledere.

l

Mange fjelltopper har mye stein på toppen men ingen  i nærheten som  Trolltind. Svært krevende parti første del av oppstigninga, store  blokksteiner som tar tid å manovrere seg frem i. Ekstra utfordrende er det nå det har regnet.  """Trolltind 2018 moh. Ser ikke så langt ut til toppen....men "gørdrugt"den siste biten. Store steiner, må jobbe seg frem meter for meter. Må oppleves!"""