2 dagers tur til Breisjøseter Turisthytte 10 og 11.april 2021

Turleder: Johan Ragnar Eggen
Mobil: 95873907

ETTERPÅSKETUR TIL BREISJØSETER 10. OG 11. april 2021

Velkommen til en av klassikerne av fjellskiturer – nemlig før/etter-påsketuren i Alvdal Vestfjell. Dette er en tur Alvdal Turforening har hatt siden 1981. Her møtes alvdøler,folldøler og hedmarkinger til trivelig turhelg!

I år ønsker vi å markere at denne tradisjonen er hele 40 år! Det vil vi gjøre på vanlig vis ved å tilrettelegge for fine turer, men også gjøre ekstra stas på middagen med å servere en liten SMAKSGOURMET.. Her vil verten Håkon Magne ta med oss på ei magisk reise av smaker og inntrykk gjennom 5-6 forskjellige retter. Vi har reservert 30 plasser så det er først til mølla!

Turvalg: Vår plan er som tidligere å møtes ved vinterparkeringen til Breisjøseter. Avhengig av vær og snøforhold legger vi opp alternative ruter som vil passe ulike ønsker og behov. Med bra vær organiserer vi transport til Solvang litt nord for Straumbu. For de som ønsker det, kan stakingen langs vegen inn til Breisjøseter også være et alternativ. For de som ønsker å gå fra Alvdalssiden, er Sølensetra et godt alternativ.

Søndag legger vi opp til tur på Storsølnkletten (1827moh) for de som ønsker det.

Oppmøte og transport:  Lørdag kl. 10.00

Vi møtes på vinterparkeringen til Breisjøseter Turisthytte, ca 400 m nord for Atnesjø kafe. Ta med dagstursekk for turen både lørdag og søndag.  Annen bagasje kan bli brakt inn til Breisjøseter Turisthytte (kr 50) hver veg som betales når dere gjør opp for oppholdet).

Utstyr: Det kreves ski med stålkanter og vi anbefaler også skifeller. Ta med kart og kompass og liggeunderlag.  Ta med godt med varme klær, vindtett tøy og rikelig med mat og drikke for turen lørdag. For de som går direkte inn til Breisjøseter etter stakingen/vegen, kreves det ikke fjellski. For oppholdet på Breisjøseter, husk lakenpose eller dynetrekk og putevar samt håndkle. Det er dusj på Breisjøseter. Ta med hodelykt og sko for bruk inne på Breisjøseter.

Pris: Vi har fått gruppepris kr 1230 pr person.  Det inkluderer smaksgourmet, overnatting, frokost samt niste og termos og dusj. Transport av bagasje kommer som nevnt i tillegg med kr 50 pr veg.

Påmelding: Innen mandag ( 2 påskedag) 5. april til Johan Ragnar Eggen tlf  95873907 og/eller Per Bergsvein Støen, tlf 91583114

PS! På grunn av smittehensyn må vi planlegge overnattingen og ber om at de som kan tilhøre samme kohort gi beskjed om det ved påmelding.

Da ser vi fram til en flott skihelg. Er det spørsmål ikke nøl med å ta kontakt.

Hilsen oss i turkomiteen   Hamar-Folldal og  Alvdal   Turforening

Hilde Bangstad            Johan Ragnar Eggen               Per Bergsvein Støen        Anne Wangen